Al 2007, al poble de Vallés es va dur a terme la TROBADA DE FOLKLORE VALENCIÀ, organitzada per la secció de Cultura de la Diputació de València i per l’Ajuntament de Vallés. Entre les activitats programades va sorgir la possibilitat de gravar un cd que reflectira la música tradicional de la comarca de La Costera. Com que en eixe moment l’ Escola de Danses de Xàtiva estava engrescada en la tasca de gravar el seu tercer disc amb melodies, fins el moment inèdites, el nostre repertori musical va ser elegit íntegrament per confeccionar aquest disc.

Les 15 melodies interpretades en aquest cd no responen a cap criteri concret de selecció, sinó ben al contrari, s’ha procurat apropar-se al major nombre d’estils musicals per donar una visió més global del que es tocava, cantava o ballava antigament a la comarca. Ni la reproducció, ni la transcripció, ni molt menys la restauració de les melodies originals ha resultat una tasca fàcil.

En Sebastià Garrido ha recaigut la feina de camp, de recollir les melodies i les lletres, de primera mà, dels vells de la Costera. Vicent Chàfer, director de la rondalla, ha sabut amb honestetat i sensibilitat, interpretar aquestes fonts primeres, sense oblidar el seu context, a saber, el lloc, el destinarari, l’objectiu, etc.

Per una altra banda, la Costera sempre ha tingut grans balladors com Carmen Peris, Tereseta “la Cadirera”, Pasqualet Soro, Pepe Richart i Carme Bru. Per això també el ball té avui el seu espai. La mestra de l’Escola de Danses, Raquel Langa, ha muntat quatre noves coreografies per aquesta ocasió. Aquestes no són de cap manera còpies fidedignes de com es ballaven i cantaven a l’ època, sinó reposicions actualitzades que, encara que segueixen la tècnica, la descripció i l’execució de passades apreses dels mestres, s’han modificat per acoplar-se a l’estructura de la peça musical.

Al cd també trobarem cants de lliure interpretació, així com d’altres estrictament reglats als punts de ball.

L’Escola de Danses desitja que aquells que estimen les nostres tradicions gaudisquen d’aquest treball, perquè significaria que, com nosaltres, assumeixen el compromís col·lectiu de recuperar, divulgar i respectar la nostra memòria històrica, tasca en veritat de tots.

Presentació del Cd

Plaça Sant Pere