En motiu del programa VALÈNCIA ÉS MÚSICA promogut per la Diputació de Valencia a través de la Federació Valenciana de Folklore dissabte 25 a les 20h. al carrer sant Josep de Xàtiva l’Escola de Danses de Xàtiva presentarà la projecció del curtmetratge FESTA, DANSÀ, TRADICIÓ. CARRER SANT JOSEP, CARNERS I ADJACENTS. El film anirà acompanyat de música, cant, ball i moltes fotografies al voltant de la festa i dels festers.

Un dissabte, el primer del mes d’octubre, l’Escola de Danses de Xàtiva, abillada per a ballar la dansà del carrer sant Josep es va trobar que aquesta dansà des de feia uns anys començava a perdre interés. Cada volta acudien menys balladors i menys gent a veure-la. És clar que Xàtiva compta amb un ventall d’activitats tan gran cada cap de setmana que se solapen unes en altres. A més, les dansaes estan tan de moda, que cada volta hi ha més grup de danses, més actuacions i més dansaes pertot arreu. Així, l’Escola de Danses, en veure aquest panorama, va assumir el compromís de posar-la novament de moda i que recuperara la popularitat que gaudia allà pels anys 80 gràcies a Pasqual Soro.

Per a qui no ho conega, la dansà del carrer Sant Josep és una de les més antigues de la Costera. Pràcticament no ha deixat de ballar-se des de la Guerra Civil, llevat d’algun any i de manera excepcional. La gent del carrer acostumava a posar-se un mocador al pit, una faixa, unes espardenyes i eixia a ballar sense complexes una dansà plana que sentia pròpia. Ara ja no és tan autèntica ni tan popular. Ara els balladors són gent que ha aprés a ballar en l’Escola, però, així i tot, aquesta dansà no ha perdut la pàtina que l’ha feta especial entre les dansaes.

Resultaria imperdonable que una dansà tan popular, tant auctòctona, es veiera abocada a l’extinció i menys imperdonable encara seria que l’Escola de Danses ho consentira.

Pensant de quina manera podríem recuperar l’interés per aquesta dansà, se’ns va ocórrer fer una gravació. Aquesta, però, havia de mostrar una vessant més humana i recollir els testimonis personals de la gent del carrer, que quasi sense adonarnos-en va desapareixent i s’emporta amb ella part de la cultura popular. Preteníem, per tant, conéixer els detalls, les anècdotes de la festa i de la dansà directament de boca de la gent que l’ha mantiguda viva o al menys dels seus fills, perquè aquesta gent és la vertadera protagonista i transmissora de la tradició. No poden passar a la història únicament els fets i les paraules dels reis, dels papes, dels generals, dels poderosos, que en definitiva en són pocs, sinó que hem de tenir cura de la memòria de la gent del carrer, gent humil, però també amb una versió distinta de la mateixa història.

Així fou com, després de parlar amb la regidora de Cultura, Raquel Caballero, que ens va encoratjar a seguir endavant en aquest projecte, ens vàrem posar en contacte amb el president dels festers del Carrer Sant Josep, Carners i adjacents, Rafa LLopis, i amb Vicent Guerrero, alma mater de la festa. Volíem que foren ells qui contactaren amb el veïnat amb històries que contar, principalment de la dansà.

Per tant, una vesprada, acudiren al Casal Conchín Todolí, Carmen Giner, M. Julia Martínez, Nieves García, Cristina Fenollar, Rafa LLopis i Rafa Soro i un darrere l’altre va contar les seues experiències personals. La gravació ha estat enriquida amb un material audiovisual recollit ja fa uns anys, per l’estudiós del folklore Fermín Pardo i un equip vingut del Museu d’Etnologia de València. Aquesta gent estava recollint informació sobre les dansaes més antigues i rellevants del País Valencià, entre elles evidentment la dansà del carrer Sant Josep. Aleshores, hem pogut comptar amb part de les gravacions de la dansà i de les folies d’aquell any i, a més, amb els comentaris de Sebastià Garrido, Raquel Langa i Vicent Guerrero.

D’aquestes gravacions que finalment no van poder veure la llum en el seu moment, nosaltres hem pogut traure profit, gràcies al treball del jove productor Joan Romero Tomàs. El resultat del seu treball el van veure per primera vegada en la Casa de la Cultura de Xàtiva l’any 2019.

La pandèmia va retrassar la presentació en el mateix carrer sant Josep, just on va nàixer, però gràcies a la Diputació de València i al programa VALÈNCIA ÉS MÚSICA, també gràcies a l’Ajuntament de Xàtiva i especialment als festers del Carrer Sant Josep que ens han donat totes les facilitats, hui una setmana abans de la festa podrem gaudir del curtmetratge Festa, dansà, tradició. Carrer Sant Josep, Carners i adjacents.

La projecció anirà acompanyada d’un breu muntatge de fotografies de la Festa de distints anys i, a més, l’Escola de Danses completarà l’acte amb música, cant i balls.