El gener del 2021, l’Escola de Danses de Xàtiva va encetar el projecte de LES MIL I UNA FONT, que ens va mantenir enfeinats tot l’any. El resultat d’este treball va anar prenent forma a poc a poc i desvetllant-se a les primeries de cada mes al Facebook. Ara en 2023, finalment, ha arribat al format més tradicional del paper.

Xàtiva compta amb un patrimoni històric rellevant, unit indiscutiblement a l’aigua i a les fonts. Molt s’ha escrit sobre elles en seriosos treballs de rigor històric i tècnic. També esdevé incomptable el nombre de fotografies publicades. A més, els xativins i els forasters tenen la possibilitat de fer un recorregut fantàstic per les fonts de la ciutat, de la mà de guies professionals. No obstant tot això, l’Escola ha volgut fer el seu itinerari. S’han seleccionat dotze fonts, unes reials, altres veïnals, que potser no seran tan conegudes, almenys per als forasters, però identifiquen distintes zones de la ciutat.

Als textos, s’ha procurat no solament recopilar les dades aportades pels entesos en història i en art, sinó també afegir un estil més narratiu, tintat amb els colors de la tradició. Ara les fonts, protagonistes vives de cada història, han donat pas a les persones, les anècdotes i les vivències, els edificis, les festes i les tradicions, amb una mirada un poc melancòlica, en ser testimoni segle darrere segle de les distintes transformacions de la ciutat.

A la qualitat artística de les fotografies aportades per AFSA, a qui agraïm enormement la seua desinteressada col·laboració, es troben les de l’Escola de Danses, que mostren amb cada font la indumentària tradicional, les festes i les tradicions del mes.

Gràcies a Alfred Boluda, pels seus coneixements històrics i tècnics i pel material bibliogràfic, a Sebastià Garrido, a Pep Gimeno, a Agustí Ventura, a Marcos Soriano, a Dolores Aparicio, a Cristina Fenollar, a Isabel Villa i a Josep Ripoll, que han compartit gustosament els seus records i vivències i als components de l’Escola de Danses que no han dubtat en participar com a models de les distintes fotografies. Per últim, la gratitud més sincera a Toni Cucarella pel  pròleg, que ens ha regalat, que segueix l’enfocament literari que es pretenia aconseguir per a este nou llibre de les fonts de Xàtiva.