Toni Martínez, el folklore i l’Escola de Danses de Xàtiva.

Gens inversemblant esdevé relacionar estretament la figura d’Antoni Martínez Revert amb l’Escola de Danses de Xàtiva. Aquesta relació, iniciada des de fa un grapat d’anys, ha sobrevingut derivada des de distintes vies, però totes elles relacionades amb el món de la cultura. Antoni, en veritat, és un home polifacètic i etiquetar-lo en un únic vessant suposa una tasca impossible. Teatre, poesia, assaig, història, docència, periodisme… Al llarg de la seua vida, ha mostrat una forta personalitat, una naturalesa inquieta, principalment en tot allò que té a veure amb la cultura i unes profundes conviccions polítiques, unides al sentiment d’identitat del poble valencià. Així s’explica que, fins i tot, treballara per a Xàtiva com a regidor per la UPV. El seu sentiment nacionalista i les noves amistats van ser els que el van iniciar en l’incipient món dels aplecs, de la Nova Cançó, sempre a la recerca de la identitat del poble valencià, de les seues tradicions.

La major part de la seua vida professional l’ha dedicada a ensenyar literatura al Josep de Ribera de Xàtiva, etapa que li va facilitar la creació de La bicicleta Teatre. Allí també va conéixer Sebastià Garrido, qui el va introduir en el món de les tradicions, del folklore, de  l’Escola de Danses i de l’Associació del Corpus. A aquesta relació també va ajudar el fet que li eixira un fill ballador i artista. Quan s’endinsa en el món del teatre amb La Bicicleta, recorre a la gent que coneix, entre altres l’Escola de Danses, i aquesta relació no ha acabat.

Parlar, però, de relació resulta bastant simple, perquè més aviat hi ha hagut una interrelació. Si l’Escola l’ha buscat, també Toni ha buscat l’Escola. En efecte, l’Escola ha pogut comptar en nombroses ocasions amb la seua col·laboració, per exemple quan va assumir la direcció artística de Costera Amunt, Costera Avall, actuació que va significar, en teatralitzar el folklore, un canvi radical en la manera d’expressar-lo. També la seua potent veu ha sigut la conductora de moltes actuacions de l’Escola, la darrera en la plaça de la Seu en una Fira d’agost.

Per una altra banda, Toni en bona part dels esdeveniments culturals per ell organitzats, per citar-ne alguns, el Cant de Vicent, els Premis Literaris Ciutat de Xàtiva, tantes inauguracions de Fira, ha volgut que l’Escola estiguera entre els que aportaren el color tradicionalista.

Per tot açò, per tot el que ens ha aportat d’una manera tan desinteressada, li estem enormement agraïts i volem sumar-nos a aquest homenatge, que considerem, de totes passades, molt merescut.

Escola de Danses de Xàtiva, juliol 2021