L’associació reconeix de la mateixa manera la seua faceta com a recuperadora dels balls de la processó del Corpus

Una de les persones que està en l’origen de l’Escola de Danses de Xàtiva, Raquel Langa Ripoll, rebrà aquest any el Premi Xateba que concedeix anualment l’Associació per la Igualtat i Contra la Violència de Gènere del mateix nom. Langa forma ja part des de fa anys de la llista de noms indispensables de la dansà en Xàtiva, com els històrics Pasqual Soro, Carmen Bru o Sebastià Garrido. Mestra de jóvens generacions de balladors, per les seues classes han passat pràcticament tots: fins qui hui és la presidenta de l’Escola, Isabel García. Igualment fecunda ha sigut la seua llavor com a impulsora, junt amb l’anomenat Garrido, de la recuperació dels balls del Corpus de Xàtiva.

Xateba assenyala que el premi a Langa s’explica com que «ha sigut un dels pilars fonamentals del que hui és l’Escola de Danses de Xàtiva, que inicia el seu camí a finals de l’estiu de 1978, quan un grup no massa nombrós de persones interessades per la cultura del seu poble, per les tradicions de la seua terra i per la voluntat de mantenir vius els balls més arrelats en la comarca de la Costera, posen en marxa aquesta iniciativa cultural que pel seu temps acabaria sent referent dels balls i cants populars  en tota la geografia valenciana», segons recordaren ahir.

Xateba premia a Langa «per la seua trajectòria en la recuperació de les danses populars com a forma genuïna d’expressió de la cultura tradicional del nostre poble» i ressalta que «dins d’aquesta tasca de recuperació es destaca, especialment, les dansetes de la processó del Corpus en les que les xiquetes i xiquets de primària dels nostres centres educatius de Xàtiva participen en aquesta processó» i que suposen «un verdader aprenentatge».

També ressalten de la premiada que la seua llavor s’ha desenvolupat «des del voluntariat i el seu compromís per la dansà i el seu aprenentatge», traslladant aquesta a la resta de manifestacions culturals de Xàtiva en nombrosos actes i festivitats. I igualment reconeixen entre els seus mèrits «la inclusió de les dones en aquesta activitat com a formadora d’empoderament individual i col·lectiu. Les danses, el ball i la interacció grupal són un espai d’oportunitats per a l’enriquiment i superació personal», resumen, per a afegir finalment que «el seu llegat està sent assumit per les noves generacions, com a forma de garantir la seua pervivència» a través de l’Escola de Danses de Xàtiva.

La concessió del XIV Premi Xateba per a Raquel Langa va ser acordada el passat divendres en una reunió de la junta directiva de Xateba i, segons la nota emesa als medis, va ser aprovada per unanimitat. L’entrega del guardó tindrà lloc en un acte públic del qual pròximament Xateba donarà els detalls, afegiren.